onsdag 13 augusti 2014

Vår generation.

Idag var jag på begravningen efter min sista faster. Faster Märta var den yngsta av min fars syskon och blev vad jag förstår till sist äldst av dom alla med sina 91 år. Var lite dålig på att hålla kontakten när jag blev vuxen och hade kunnat på eget initiativ. Mest minns jag henne från min barndom när hon och hennes fästman (särbo) kom och hälsade på hemma som ju var hennes barndomshem. En mycket mild, snäll och lågmäld person var hon. Men det var alltid roligt och trevligt när dom kom. Nu är hon som den sista av mina släktingar från den generationen borta. Lite konstigt att det nu är jag och mina syskon och kusiner som är äldst i släkten. Det var en mycket vacker begravning. I stillhet med bara oss syskonbarn. Vackert och med fin musik. Min bror sjöng en par solosånger och prästen pratade så fint och lagom. En fin minnesstund.

Nu har jag börjat jobba igen efter en sommar med ömsom jobb och semester. Delade upp det i två omgångar för enkelhetens skull. Har fått lite tid att greja hemma, träffa barn och barnbarn och även haft en vecka ledigt tillsammans med Nilsson. Där kunde jag också bidraga lite med att kitta några fönster. Snart har jag gått varvet runt.

Jag är faktiskt lite nöjd med sakernas vardande. Vedskjulet i stort sett färdigfixat och dryga 13 m3 ved inlastat. Bilen i trim med kylarvätska i klimatanläggningen, fixade bromsar, lackad frontkjol och så idag även fått sin årliga oljesprutning.

Ja, jag är allt ett "heldigt" kvinnfolk jag.   ;)

Inga kommentarer: