tisdag 15 september 2015

Studsaren.

Ja nu har jag min Lakelander 6,5x55:a och den passar mej som handsken. Kunde inte önska bättre. Och skjutningen är ju så himla kul. Har ju skjutit en hel del lerduvor men att kunna åka till jaktskyttebanan och träna på löpande älg är sjukt roligt. Lite dyrt i längden kanske men så är det ju nyttig träning också. har varit i Töcksfors och tränat två gånger sen jag fick geväret. Första gången gick allt utmärkt utom den älgen som springer ut. Åt vänster alltså. Annars var det genomgående 4, 5 och 5,ettor. Så himla märkligt. Nästa gång hade jag klurat ut att det nog handlade om hur jag stod. Så stärkt av att kunna lösa problemet började jag skjuta. Allt gick åt skogen. Missar och dåliga träffar i tre raka serier. I en serie skjuter man först på stillastående utgående älg som sen sätter fart efter skottet. Sen vänder den och gör samma sak åt andra hållet. Ingående älg. Blev så himla missmodig. Men väntade sen på min tur igen och lät bössan svalna. Och då fick jag till det. Tre raka klockrena serier varav en var en 19-poängare. 5, 5:etta, 5 och 4. EN poäng från full pott. Då var det roligt igen. =)
Nästkommande helg är det mâten och hela huset fullt av ungarna och barnbarn. Och ett 60-årskalas till det. Så det blir nog att vänta tills helgen efter. Men då får jag på det igen. Vill komma någorlunda säker till jakten.
 
Så här ser den siamesiska tvillingälgen (Kajsas uttryck) ut. 80 m bort.

Inga kommentarer: