fredag 11 september 2009

11 september

Vilket laddat datum. Man hajar automatiskt till när det nämns. Värsta dramatiken har lagt sej men, som sagt, man hajar till. Jag råkade faktisk vara "med" när det hände. Såg först på tv:n när det första hände. Sen var man ju nyfiken och hängde kvar för att då få se resten av dramatiken. Kanske därför jag minns så väl. Äldre människor har andra datum. Som krigsutbrott och slut tex. Många händelser har man som riktmärke till andra grejer. Har inte svårt att komma ihåg varken när Palme sköts eller när Tjernobylolyckan hände eftersom jag förknippar det med det år som David föddes. Som exempel. Annars är det nog si och så med minnet dessvärre.
Många passade på att göra viktiga saker häromdagen när datumet var 090909. Det blir inte svårt att lägga på minnet. Det är ju bara dom 12 första åren på varje århundrade som man kan utnyttja detta.
Hade för en tid sen min blogg "Undring". Jag undrar fortfarande. Tex, tur att inte ekorren heter "oak-black grouse". Eller grävlingen "diggerling". Fladdermus skulle bli "flutter-mouse" eller "flap-mouse". En skäggdopping blir väl "beard-dipper" då väl?
Vi brukade skoja när John och Beth var här och vi köpte öl. Då blev det ibland ett öl med en björn på som vi kallade "unbearded bear beer". Ordlekar bara. Men visst är det lite skoj att vända och vrida på saker ibland?

1 kommentar:

Grym sjö! sa...

Ordlekar är det bästa som finns! Heja på lillasyster!
Kram