torsdag 21 augusti 2008

Proteinmuffins

Idag har jag bakat proteinmuffins. Mums! Helbra som mellanmål. Man kan frysa dom och plocka fram dem en och en efter behov när man ska ut. Jobb eller bara på tur.
Jag fick receptet av Therese Gustafsson på jobbet.
Gjorde dom ganska precis efter hennes lista utom att jag byte ut lite av mjölet mot fullkorn. Det är ju helt upp till var och en att välja nötter och frön efter smak. Tror säkert att solrosfrön och haselnötter eller mandel passar bra åxå.

1 burk kesella (har provat både vanlig och light. Lika bra)
2 ägg
1 påse valnötter
1 dl pumpafrön
1 dl hela linfrön
½ msk olja
2 tsk bakpulver
3 dl dinkelmjöl (1½ siktat mjöl+ 1½fullkorn)

Blir ca 12-15 muffins. Stek 20-30 min i 200 grader.

Har sökt och hittat en hel del variationer på muffinsen men dessa vet jag är goda.

Lycka till.

1 kommentar:

Lina sa...

Nu har jag provbakat muffinsen med. Trodde inte att det skulle vara riktigt så enkelt! Köpte en mix av lite olika mums: krossade linfrön, qinoapuffar (eller hur det stavas)russin, pumpakärnor, tranbär mm. Russinen piffade upp endel faktiskt! Har snart käkat upp allihop, men frös några för att ha när det blir matpanik:-) Puss