söndag 13 december 2009

Julbordet

Vad man vill ha på ett julbord ändrar sej ju med ålder och annat. Minns när jag var "liten" och pasta hade kommit riktigt i ropet. Så himla gott med makaroner och spagetti. Det skulle man ju vilja ha till jul. Då ska man ju äta det godaste man vet. Eller? Efter mycket tõl och frågande "varför inte" föll mor till föga och det blev pasta på julbordet. Men jag blev besviken. Hur himla gott det än var med spagetti så inte hörde det hemma på julbordet.
Men sen har "mitt" julbord förändrats en hel del under åren. När jag träffat Lars-Erik kom en hel del nya komponenter in i bilden. Sillsalladen blev ett måste även om jag inte själv åt utav den. Och den inlagda sillen. Från mitt hem hade jag som ett absolut måste revbenspjället och den hemgjorda fläskkorven. På senare tid har andra människor som vi firat med influerat med tex Janssons Frestelse och omelett med räk- eller kantarellstuvning.
Ja så plockar det till. Vad ska vi ha i år? Blir ju lättare nu när vi är flera att laga till.

Skinka
Korv
Köttbulllar
Revbensspjäll
Sillsallad
Sill
Jansson
Prinskorv
Ost
Potatis
Ägg
Knäckebröd
Mjukt (doppebröd)
Senap
Bruna bönor
Inlagd gurka
Inlagda rödbetor
Smör
Omelett?
Lutfisk
Dricka
Rödkål
Brysselkål
Broccoli
Gröna ärter

Detta är vad jag kommer på. Hjälp mej om det fattas nåt väsentligt.

1 kommentar:

Lina sa...

Sätt upp mig på några saker till, vad som helst. Maila gärna en uppdaterad lista eller fyll på med namn i bloggen. Puss!