tisdag 9 juli 2013

Dom små detaljerna.


Njuter sommarkväll. Men nu ensam. Igår hade jag syster Kerstin här och vi hade en härlig kväll. Mat, vin och massor med prat. Verkligen härligt att hon kom och hälsade på. Och vilken nytta jag hade av henne under tiden vi pratade. Jag hade lyckats bli färdig med omklädningen av min markis till köksfönstret och fick nu hjälp att montera tillbaka den. Den hade varit i skriande behov av nytt tyg och snål (läs fattig) som jag är fick jag göra det själv. Kostnaden för att få det gjort hade hamnat på ca 4500 kr och nu kom jag undan med några hundralappar i tygkostnad. Men det var mycket knåp att få dit det. Men det gick och nu hänger den där igen.
Förra veckan ägnade jag åt målning. Altandörren och fönstren är nu målade invändigt. Det passade ju också väldigt bra att få syrran till hjälp att få upp gardinerna. När man målar på ett ställe inser man hur väl det behövs ny färg på andra ställen. Jag har länge tittat på trösklarna på nedervåningen och tänkt ta itu med dom. Nu blev en ommålad förra veckan och idag har jag börjat på nummer 2. Roligt få rätt kulör på dom med. Stor skillnad mot förut.
 
Som grädde på moset kunde vi nu även leta upp och ställa in saker från Hydda i Långserud i det gamla skåpet som varit i släkten i urminnes tider. David hade hjälp mej få det på plats på väggen i rummet. Syrran och jag hade båda en viss minnesbild av vad som brukade stå i skåpet, plus att det fanns ett fotografi från innan det plockades ner. Riktig lika som förr blev det nu inte, men skåpet är i alla fall fyllt med vackra saker som hör dit.



 
 

4 kommentarer:

bani sa...

Vad härligt att se det gamla skåpet uppe igen! :)

Grym sjö! sa...

Ja, det gjorde vi riktigt bra, tycker jag :) Är så himla glad att du tagit dig an vårt arvegods. Stor kram till dig för det.

Tuss sa...

Ja, Siobhán. Det får hänga där tills vi hittat nån slutlig lösning. Nu far det (förhoppningsvis) inte illa i alla fall. =)

Tuss sa...

Japp, syrran. Supert! Och tack för lånet av värmepistolen. Vilket lyft för verksaqmheten. Tröskel nr 3 var trären innan jag la mej (sent) i går kväll. ;)