onsdag 28 oktober 2009

Händelser stora som små




Till denna helgen hade jag gjort en pepparkaksdeg. Ett gammalt recept från Långserud som min mormor sparat och vidarebefordrat. Väldigt enkelt med lika delar kaffekoppar sirap, smör och socker. Sen lika delar matskedar ingefära, kanel och nejlika + 1 tesked bikarbonat. Och så några kaffekoppar mjöl åxå förstås. En väldigt god och lätthanterlig deg. Till hjälp med bakningen fick jag Nemi som jag hämtade upp på Rudskogen på lördags morgon. Vi for inom hos Lina, Micke och Irma och hälsade på en kort stund, men sen åkte vi till Byn för att busa och baka. Faktiskt var det Nemi som bakade ut hela degen. En riktig fena på det där med pepparkaksbak. Vi bjöd
morfar och morbror David på några och var ner till Titti med smakprov. David hade skaffat sej en valp som han hade med så vi fick hälsa på. Vem blir inte förälskad i en valp?
I veckan har jag sen fixat vinterdäck på bilen utifall att det blir snö. Har gjort en ny peppar-kaksdeg som jag hoppas kunna få hjälp med av Emelie. Och då kan det va bra att ha dubb om snön kommer till helgen.


Inga kommentarer: